De omslag afbeelding van het boek Finn, A.J. - De vrouw in het raam
Auteur(s) A.J. Finn
4
Review date 21 februari 2018

A.J. Finn is het pseudoniem van Daniel Mallory. Hij heeft een lange carrière in het boekenwezen achter de rug: eerst tien jaar bij een grote uitgeverij in Londen, waar hij zich specialiseerde in misdaad en thrillers en inmiddels is hij een hoge ome bij William Morrow in New York. Hij heeft met grootheden als Karen Slaughter, Nicci French en Patricia Cornwall gewerkt en dat inspireerde hem tot het schrijven van The woman in the window. En niet zonder succes: het boek is al aan 37 uitgeverijen verkocht en ook de filmrechten zijn gekocht door Fox. Recentelijk is het boek in het Nederlands verschenen onder de titel De vrouw in het raam

Hoofdpersoon in De vrouw in het raam is Anna Fox. Na een traumatische gebeurtenis heeft ze last gekregen van agorafobie en is ze aan haar huis gekluisterd. Anna brengt haar dagen door met oude zwart-wit-films kijken, alcohol drinken, slapen en haar buren bespioneren. Als de familie Russell, moeder, vader en tienerzoon, tegenover haar komt wonen, lijkt dit het perfecte gezin te zijn, totdat Anna door haar verrekijker iets ziet wat ze beter niet had kunnen zien…

Anna is een zogenaamde onbetrouwbare verteller: door haar medicijn- en alcoholgebruik weet ze af en toe zelf niet, en de lezer dus ook niet, of wat ze ziet en meemaakt wel echt is. Ook als lezer twijfel je regelmatig of bepaalde dingen echt zijn, of dat ze zich in het hoofd van Anna afspelen. Als ze dan weer op klaarlichte dag naar de fles grijpt, zou je haar soms wel een schop onder haar achterwerk willen geven en op andere momenten voel je alleen medelijden met haar en hoop je dat ze haar problemen kan overwinnen. Anna gaat als het ware echt leven voor de lezer en dit is knap gedaan van debutant Finn.

Het verleden van Anna en de gebeurtenissen die ervoor hebben gezorgd dat Anna in haar huidige situatie terecht is gekomen worden door middel van flashbacks uit de doeken gedaan. De schokkende onthulling die hierbij wordt gedaan, zal veel lezers niet onberoerd laten.

Het boek bestaat uit korte hoofdstukken en ieder hoofdstuk beslaat een dag. Uiteindelijk speelt het boek zich af in een tijdsbestek van een maand. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je maar door en door blijft lezen. Het boek kent een goede spanningsopbouw en enkele onverwachte twists houden de lezer constant op het puntje van zijn/haar stoel. Vooral tegen het einde is het nagelbijten geblazen. De vele verwijzingen naar oude films zullen voor de kenner/liefhebber erg leuk en herkenbaar zijn, voor andere lezers misschien een beetje overbodig.

Enige, te verwaarlozen, minpuntje is dat de spanning wel wat laat op gang komt, maar als de auteur dan eenmaal los is, dan is dat het wachten meer dan waard!

Al met al een topdebuut dat smaakt naar meer!

Redactie

26 april 2024 21:47

0
A.J. Finn is het pseudoniem van Daniel Mallory. Hij heeft een lange carrière in het boekenwezen achter de rug: eerst tien jaar bij een grote uitgeverij in Londen, waar hij zich specialiseerde in misdaad en thrillers en inmiddels is hij een hoge ome bij William Morrow in New York. Hij heeft met grootheden als Karen Slaughter, Nicci French en Patricia Cornwall gewerkt en dat inspireerde hem tot het schrijven van The woman in the window. En niet zonder succes: het boek is al aan 37 uitgeverijen verkocht en ook de filmrechten zijn gekocht door Fox. Recentelijk is het boek in het Nederlands verschenen onder de titel De vrouw in het raam.