bloedwraak marcelle kleine thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Marcella Kleine
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
3
Review date 18 maart 2024

Na het plotselinge overlijden van haar zusje, laat weddingplanner Natalia Italië achter zich en reist af naar Nederland om haar moeder bij te staan. Maar er hangt veel mysterie in de lucht rondom het overlijden van Tara. Natalia kan zich niet voorstellen dat haar kleine zusje zomaar over zou gaan tot zelfdoding en ook haar moeder doet geheimzinnig. Daarbij helpen de vreemde kaarten die Natalia ontvangt ook niet mee aan een rustgevend gevoel. Alles duidt erop dat er meer aan de hand is.

Alle ingrediënten zijn dus in Bloedwraak aanwezig om er een razend spannend verhaal van te maken. Marcella Kleine, clientvertrouwenspersoon en schrijfster van psychologische thrillers, romans en korte verhalenis hierin ten dele geslaagd.

Bloedwraak geeft onder andere de moeizame relatie tussen moeder en dochter aan. Dit gebeurt aan de hand van flashbacks en het heden. Hierbij valt op dat Hellen, de moeder, dingen verzwijgt voor haar dochter. Dit wakkert de achterdocht en speurzin van Natalia alleen maar aan om verder op onderzoek te gaan naar de dood van haar zusje.

De spanning is in het begin ver te zoeken en het verhaal voelt meer aan als een feelgood roman met een randje. Je voelt dat er onderhuids van alles speelt, maar krijgt er niet echt de vinger achter. De spanning tussen moeder en dochter, en vooral het onbegrip, is wel heel goed voelbaar en de lezer voelt; dit moet tot een climax leiden. Gaandeweg het verhaal neemt de spanning dan ook exponentieel toe en komt er ook wat meer vaart in. Leuk, of jammer (het is maar hoe je het wilt zien) is wel dat je als lezer al vrij snel in de gaten hebt hoe de vork in de steel zit. Dit terwijl de hoofdrolspelers hier nog geen idee van hebben.

De nabrander die in Bloedwraak zit is goed gevonden. Die zie je als lezer dan weer niet aankomen. Dit maakt het gemis aan spanning en diepgang aan het begin echter niet meer goed. Het is jammer dat de volledige potentie die in de verhaallijn zat, er niet is uit gekomen. Ondanks dat is Bloedwraak een aardige thriller, die de ongemakkelijkE relatie tussen een moeder en dochter haarfijn in beeld brengt.

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.