De Vlaamse auteur Luc Vos heeft al heel wat schrijfkilometers op zijn teller staan. Deze heeft hij verworven met het schrijven van korte en ietwat langere verhalen. Zeven is zijn eerste volwaardige thriller, wellicht de start van een nieuwe serie, waarin de Antwerpse politie-inspecteur Anne Verelst het centrale personage gaat zijn.
Op de ochtend van zeven juli ontvangt Anne een bizarre mail; ze denkt dat deze een virus bevat. Ze roept de hulp in van John, haar persoonlijke rots in de branding. Hij stelt haar gerust, doch John is van mening dat de boodschap helemaal niet oké is. Het bericht betekent de start van een angstaanjagende aftelprocedure. Anne begrijpt niet waarom precies zij die mail moest ontvangen. Zeven – voorlopig lege – doodskisten verschijnen op het computerscherm, al duurt het niet lang vooraleer een eerste gesloten kist verschijnt, waarin zich een vrouw bevindt. Tegelijkertijd start een zenuwslopende countdown; elke zeven uur verschijnt een persoon in een andere kist. Anne en haar politieteam staan voor een onmogelijke opdracht. Kunnen zij de dader tijdig stoppen?
Zeven is een traditionele politiethriller die eveneens een stevige dosis psychologische uitwerking bevat. De mysterieuze proloog zet je meteen op scherp. Ondanks dat de dader vrij snel bekend is, betekent dit geen enkele rem op de spanning, of op de ontwikkeling van het misdaadverhaal. Op het waarom van zijn gruwelijke daden is het heel lang wachten, alsook op het stopzetten van de aftelklok. De schrijver wisselt vaak af tussen het gezichtspunt van Anne, de slachtoffers en dat van de ontvoerder. Meer zelfs, de lezer kruipt onder de huid van de gestoorde figuur; op die manier ontdek je het waarom van zijn misdadige plannen. Ook leer je inspecteur Anne behoorlijk goed kennen; zij is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Je kan van haar gaan houden of argwaan tegenover haar koesteren.
‘Zij mocht niet ontbreken in het rijtje dat zijn meesterwerk ging voltooien en zijn wonder weer bij hem zou brengen.’
Vos zet een krachtig plot neer, voorzien van flink wat wendingen. Het boek speelt zich vooral af in het heden, waarbij het belang en in het bijzonder de impact van sociale media in onze maatschappij worden belicht. De stress waarmee de politie tijdens de jacht wordt geconfronteerd, is perfect voelbaar. In thrillers is het gebruik van een aftelmechanisme een uitstekend middel om de spanning aan te houden en op te drijven. Dit is in Zeven niet anders; de auteur houdt zijn lezers in een ademloze wurggreep tot het einde.
‘Hij kokhalst, kan zijn hoofdnet op tijd opzij draaien als enkele stukken onverteerde pizza naar buiten spurten. Hij hapt naar adem, kan de laatste resten net uit zijn mond spuwen en zakt weg in een knagende onrust.’
Zoals de titel en de cover het reeds aangeven, het cijfer zeven overheerst inderdaad de hele tijd. Het geluksgetal zeven is echter niet voor iedereen van toepassing. Zevenenzeventig korte hoofdstukken telt het boek; toeval kan dit zeker niet zijn. Vaak verwijst de auteur naar muziek; naar bekende songs. Zo speelt het nummer Seven Seas of Rhye (Queen) een niet onbelangrijke rol in het hoofd van de gestoorde man. Kom maar op met deel twee. Vier zwaar getormenteerde sterren voor Zeven.
Wat vinden lezers...
Makkelijk weg te leggen
Luc Vos (Heultje-Westerlo, 1968) is al vele jaren in de ban van het schrijven. Korte en langere verhalen wisselen elkaar in hoog tempo af en vallen met grote regelmaat in de prijzen. Met deze nieuwe thriller zet Luc een volgende stap en laat hij zijn lezers kennismaken met inspecteur Anne Verelst van de Antwerpse politie.
Wanneer Anne Verelst een mailtje krijgt, gericht aan haar persoonlijk, met een live verbinding naar een plek met 7 doodskisten brengt ze direct het gehele proces in gang. Zodra de eerste kist is gevuld met een vrouw, begint er een timer te lopen vanaf 7 uur. Alles op alles wordt gedaan om de vrouw te identificeren, te achterhalen waar de 7 doodskisten staan, wie is de dader en waarom hij dit persoonlijk met Anne gedeeld.
Zal het Anne en haar collega's lukken om voor de laatste doodkist is gevuld de zaak op te lossen?
'Zeven' begint met een proloog die aanzet om door te lezen. De hoofdstukken zijn geschreven vanuit verschillende oogpunten; o.a. Anne Verelst en de dader (al vrij snel bij de lezer bekend als Robert).
De plot is redelijk goed opgebouwd met een enkele twist erin. Het einde is zowel goed als enigzins afgeraffeld.
De twist aan het einde is verrassend maar de uiteindelijke afloop van het verhaal zelf voelt aan alsof er niet goed over is nagedacht, alsof er tijdgebrek was.
De schrijfwijze is niet echt optimaal, zodra de spanning wat oploopt wordt deze al snel weer afgezwakt door de vele, vaak nutteloze gedachten van Anne.
De karakters worden niet echt uitgediept, je komt als lezer niet te weten waarom er zo'n onderlinge strijd is tussen Anne en hoofdinspecteur Langen bijvoorbeeld. Ook rijst de vraag hoe waarschijnlijk het is dat een meisje van 7 jaar totaal geen herinnering heeft aan het verlaten van haar vader. Hoe geloofwaardig is het dat zelfs de koning wordt opgevoerd in het verhaal?
Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van herhaling, natuurlijk het nummer 7, maar ook de verwijzing naar het lied van Queen (vele malen), het uiten van frustratie door met de vuist of de hand te slaan op een tafel of tegen een muur (in elk hoofdstuk vanuit de agenten gezien minimaal 1x). Juist door de vele herhalingen is het niet echt voelbaar, de frustratie, de angst van de slachtoffers, het dringt niet door.
Door het missen van de gevoelens, de vele herhalingen, de eindeloze gedachten tussendoor is het boek makkelijk weg te leggen. Het houdt je niet in het verhaal en laat je niet op het puntje van je stoel zitten.
'Zeven' is een debuutthriller die qua verhaal heel goed is gevonden maar qua uitwerking helaas niet aanzet tot spanning en doorlezen.
Sterke thriller
Een thriller waarin een race tegen de klok ontstaat om ervoor te zorgen dat de zeven lijkkisten niet gevuld gaan worden. Inspecteur Anne Verelst krijgt een mail met daarin het beeld van zeven lege doodskisten. Niet lang daarna verschijnt een slachtoffer in een van de kisten en is een aftelklok zichtbaar. Daarmee start een zoektocht waarbij de urgentie steeds groter wordt, de druk van bovenaf en vanuit (social) media groter wordt en Anne steeds meer persoonlijke vragen en twijfels krijgt.
De opbouw is sterk. Het aftelmechanisme en het steeds opnieuw verschijnen van een nieuwe slachtoffer vergroten de urgentie. Het boek wisselt in perspectief. Het perspectief vanuit Anne, die met haar team alles op alles zet om de dader te vinden, maar die ook extra gedreven en bang is omdat ze niet snapt waarom zij de mail kreeg, vanuit de dader waarbij stap voor stap helder wordt wat het cijfer ‘zeven’ voor hem betekent en wat hem drijft en vanuit de verschillende slachtoffers. Qua schrijfstijl is het prettig leesbaar en met oog voor detail beschreven. Ik heb het boek tussendoor aan de kant moeten leggen omdat ik het wel indringend en soms gruwelijk vond. Ik vond het een sterke thriller en benieuwd naar een volgend deel. Aanrader!
Review “ zeven”
Veel belovend begin van een mogelijk mooie schrijven carrière. Benieuwd naar het volgende boek
ZEVEN
Heel mooie triller met verrassend einde. Mooi opgebouwd en makkelijk leesbaar en nodigt uit om te herlezen..
Een aftelklok en cijfer 7, voor een goed verhaal
Na een nachtje goed doorhalen, en een heftige ruzie met haar vriend Daniel, wordt Anne Verelst op 7 juli met een behoorlijke kater wakker. Anne is inspecteur bij de politie en neemt haar werk letterlijk mee naar huis, in de vorm van dossiers.
Als ze haar email opent heeft ze een mail van een vreemde afzender gekregen. In deze mail zit een link, ze klikt erop en zo verschijnt er een live verbinden met op het scherm 7 lege doodskisten. Anne denkt dat dit een perverse grap is. Na een lange werkdag, ziet ze dat één van de zeven kisten niet meer leeg is. Er ligt een vrouw in. Een aftelklok in beeld telt vanaf 7 uur af. Uit alle macht probeert Anne met haar collega’s te achterhalen waar de kisten staan, wie hier achter zit. Maar bovenal, wat is het motief.
Als lezer zijnde krijg je al snel door hoe het verhaal in elkaar zit, wie de dader is, en wat zijn beweegredenen zijn. Dit heeft absoluut geen invloed op het verhaal, eigenlijk brengt het een extra spanning met zich mee. Zeven is een fijn geschreven thriller en leest vlot weg. Je wordt het verhaal rustig ingezogen en uiteindelijk kun je het boek maar moeilijk wegleggen. Cijfer zeven speelt een hele grote rol in het gehele verhaal en is echt goed bedacht en weggezet.
Zeven
Een echte aanrader! Zeker het lezen waard!
Deze is spannend van de eerste tot de laatste bladzijde!
Ik heb zo genoten van deze!
Te traag
Anne krijgt een mail met de mededeling dat ze mensen kan redden. In eerste instantie doet ze hier niet zoveel mee, totdat ze betrokken raakt bij een macaber spel waarbij iemand mensen in een lijkkist stopt met een beperkte tijd aan zuurstof. Wat heeft dit met Anne te maken, waarom heeft de dader haar een persoonlijke mail gestuurd, maar vooral wat kan zij eraan doen om dit te stoppen. Het gegen is orgineel, de uitwerking prima, maar ik vond het boek te traag waardoor de spanning niet tot een hoogtepunt kwam. Het plot was mijn inziens te snel bekend, wat ook de spanning niet ten goede kwam. Al met al een prima thriller die lekker wegleest en hopelijk met een vervolg die met wat meer vaart is geschreven.
Zeven
Gewoon zelf lezen . Spannend tot het einde
Met een glimlach dicht geslagen
In 27 uur uitgelezen.
Succes Luc.
Lees de rest van de delen ook. Als ze in papier op de markt komen anders wordt het lastig.