de koning van de hel kerri maniscalco fantasy recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Kerri Maniscalco
4
Review date 14 maart 2024

Kerri Maniscalco combineert haar liefde voor duistere verhalen en Italiaans-Amerikaanse tradities in haar boeken. Ze stond op nummer 1 in de New York Times- en USA Today-bestsellerlijst met haar Stalking Jack the Ripper-serie en De prins van Toorn. Dat is het eerste boek in haar YA Koninkrijk der Zonden-serie, waarvan in het Nederlands ook al De Prins van Trots en De Prins van Toorn verschenen. De koning van de hel is het laatste boek in deze serie.

Voordat Emilia de demonen uit haar verleden onder ogen kan komen, moet ze de Prins van Toorn opeisen. Het is een kwestie van de verbintenis verzegelen, maar of dat zo eenvoudig is, moet nog blijken. Ze verlangt namelijk ook naar zijn hart en ziel, en juist die wens kan de karakteristieke demon wegens redenen die voor haar onbekend zijn, niet in vervulling laten gaan.

Wanneer een hooggeplaatst lid van Huize Hebzucht wordt vermoord, begeven Emilia en Toorn zich naar de demonenrechtbank. Het lijkt erop dat Vittoria, haar dood gewaande tweelingzus meer met de situatie te maken heeft. Haar zus wordt al snel tot vijand van de Zeven Cirkels bestempeld. Ondanks het verraad van haar tweelingzus zal Emilia er alles aan doen om het misdrijf op te helderen en erachter te komen wie haar zus werkelijk is. Zal het haar lukken om Vittoria’s naam te zuiveren? En wie zijn de zussen nou echt? Wanneer blijkt dat alles een illusie blijkt te zijn geweest, kan Emilia maar nauwelijks haar eigen woede in toom houden.

Opnieuw worden lezers meegenomen naar de wereld van het Koninkrijk der Zonden. Lezers worden meteen in een flashback van twintig jaar eerder gezogen, om vervolgens weer op het pad van Emilia en haar tweelingzus Vittoria te belanden. Wat deze introductie zal toevoegen, daar zal de lezer nog achter komen. Hierbij wordt men nogmaals ondergedompeld in het thema paganisme en hekserij. Emilia’s zoektocht naar zichzelf komt dan ook niet zonder verraad en bedrog, iets waar ze zich pijnlijk bewust van wordt wanneer bizarre illusies waar zijzelf de controle over lijkt te hebben, opduiken.

De verhaallijn is opnieuw doorspekt met magie, spicy scenes, en de zeven zonden spelen ook deze keer weer een prominente rol in het geheel. Niet heel geschikt als deze onderwerpen niet je ding zijn, en je een andere geloofsovertuiging hebt, al is het zeker nog altijd bijzonder leerzaam en verrijkend. Het zal de lezer ongetwijfeld een andere kijk op geloof en levensstijl geven.

De informatieve scenes die tot de sleutel van deze serie zullen zorgen, worden afgewisseld met een interessante strijd tussen hoofdkarakters Emilia en Vittoria, waarbij een fascinerend gebruik wordt gemaakt van bepaalde wezens. Vampieren, weerwolven, demonen, heksen, godinnen, het komt allemaal voorbij in De koning van de hel. De symboliek is hierin ook deze keer weer niet te missen. Het gaat om evenwicht en balans, licht en duisternis, goed en kwaad. Maniscalco zou zichzelf niet zijn als ze er niet op zijn minst één huiselijke scene in zou stoppen, iets dat ze dan ook nog maar eens in de keuken doet, daar waar ze Emila altijd wel minstens iets magisch laat koken. Emotie en gevoel zijn daarbij on point.

Het blijkt allemaal voor een groot deel te draaien, al dan niet subtiel, om een moeder-dochter relatie, de keuzes die tijdens een opvoeding gemaakt zijn, en sterke banden met voorouders. Hierbij kan ook wraak niet uitblijven. Mooi om te zien hoe heden en verleden met elkaar lijken te versmelten. Het doel van Emilia wordt dan ook langzaam kenbaar gemaakt, al leest het verhaal ook weer niet te langzaam weg. Lezers worden dus gestaag naar een bloedstollende ontknoping geleidt. Vooral de zusterband is in deze verhaallijn sterk. Het blijkt een zoektocht naar je ware zelf te zijn, met explosieve wendingen.

De auteur brengt haar lezers naar een bevredigend slot van de serie, in de meest letterlijke zin van het woord. Hierbij valt niet alleen alles op zijn plek, de onsterfelijkheid van de personages zal nog lang na blijven zinderen. Elke liefhebber van erotische fantasy zou hiervan smullen.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.