sterrenjager jen minkman young adult recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Jen Minkman
Uitgeverij(en) Dutch Venture Publishing
4
Review date 19 april 2024
Categories Young Adult

Jen Minkman werd geboren in Alphen aan den Rijn, en verhuisde op 19-jarige leeftijd naar Den Haag voor haar studie aan de Haagse Hogeschool. Na een uitwisseling, stage en masterstudie in Salzburg, Brussel en Cambridge kwam ze terug naar Den Haag en werd lerares Engels op een middelbare school in Voorburg. In haar vrije tijd speelt ze piano, gitaar en viool. Bekende boeken van haar hand zijn De jongen uit het woud en Het laatste licht. Sterrenjager is al eens in 2022 verschenen, en heeft nu een gloednieuwe cover gekregen.

Berry Taylor woont met haar broer Ozan, die een ontwikkelingsstoornis heeft, op het eiland Jersey. Zij schrijven artikelen voor een bekend blog over allerlei bovennatuurlijke verschijnselen, en wonen sinds de dood van hun ouders bij opa Terrence. Op hetzelfde moment dat opa door een ongeluk in het ziekenhuis belandt, zijn ze getuige van een serie vreemde lichten boven een graancirkel, die de tekeningen op het veld uitbreiden. Ze ontdekken dat ze deel uit te maken van een familie die al eeuwenlang een belangrijk geheim bewaart. Kunnen ze dit familiegeheim eigenlijk wel ontrafelen? Dan duikt de mysterieuze Roth op, die hen wil helpen tijdens hun heuse zoektocht. Hun tocht voert hen door heel Europa, langs Latijnse raadsels, Tempeliers, oeroude kastelen en verborgen cryptes. Deze keer zijn ze alleen niet op zoek naar spannende verhalen of verborgen schatten voor een blog op The Frontiers of Reality. Dit keer gaat het om een strijd tussen licht en duisternis, waarbij de toekomst van de mensheid op het spel staat.

In 1199 verdeelt Marquese een geheim, zo begint Jen Minkman. Eenmaal terug in het heden volgt de lezer Berry en Ozan, die voor een bekend blog over verschillende verschijnselen schrijven, en getuige zijn tijdens een veldonderzoek naar graancirkels, waarbij magische lichtjes lijken te verschijnen. Op dat moment zien ze hoe er voor hun ogen een nieuwe graancirkel ontwaart. De auteur snijdt ook deze keer weer een bijzonder boeiend thema aan, die in de eerste plaats niet hele geloofwaardige facetten heeft, maar waar wel heel fascinerend over geschreven wordt.

De personages zijn voorzien van een gedegen doel en achtergrond, zodat lezers in de gelegenheid zijn de karakters beter te leren kennen naarmate het verhaal zich ontwikkelt. Zo is er aandacht en bewustwording voor PDD-nos, en gaat een personage in transitie. Het zijn onderwerpen die deze personages meer body zullen geven zeg maar. Het onderwerp non-binair wordt hierbij ook enkele malen aangestipt. Er is sprake van een sterke symboliek. Zo refereren de graancirkels naar de Boom des Levens, en stuiten de karakters op de Tempeliers. De schrijfster heeft haar best gedaan om er in historisch opzicht iets leerzaams van te maken, ook al zijn er nogal wat scenes die vreemd en paranormaal aanvoelen, waarbij de vraag rijst wat de personages Berry en Ozan met deze geschiedenis te maken hebben.

Ondanks dat het wat griezelig aandoet, veranderd de intonatie zodra de mysterieuze Roth ten tonele verschijnt. Dan lijkt het fenomeen paranormaal ineens niet meer zo passend te zijn, en krijgt de verhaallijn zelfs even een Christelijk tintje, iets waar de lezer wel van moet houden. Deze insteek geeft dan wel weer meer betekenis aan de titel van het boek, en getuigd van originaliteit, welke wellicht voor nieuwe inzichten binnen dit thema zou kunnen zorgen.

De zoektocht leidt de karakters onverhoopt naar Egypte en hun goden, waarbij mythologie komt kijken. Daarnaast komen ze even de vrijmetselaars tegen, en vanaf daar is het ook het punt dat het een echte Young Adult wordt: De gevoelens tussen Ozan en Chris waren al even bekend, nu begint er ook echt iets te bloeien tussen Berry en Roth. Sterrenjager is doorspekt met veel bovennatuurlijke zaken. We zagen al graancirkels de revue passeren, ook het thema ley-lijnen, oftewel energielijnen die door bepaalde gebieden lopen, komen tersluiks aan de orde. Er zou dus ook weleens sprake van magie kunnen zijn, en draait het mede daardoor ook om vertrouwen.

Al deze ingrediënten nemen de lezer mee naar een meeslepend plot. Men wil weten of de karakters het raadsel en het mysterie van de strijd tussen licht en duisternis kunnen ontrafelen. Minkman leidt haar lezers dan ook naar een emotioneel einde, dat aan het denken zal zetten.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.